متراژ مناسب پارچه مبلی- راهنمای کامل اندازه گیری
دکوراسیون

متراژ مناسب پارچه مبلی | راهنمای کامل اندازه گیری

به نظر شما متراژ مناسب پارچه مبلی چقدر است؟ اگر دوست دارید در دکوراسیون خانه خود تغییرات شگرفی ایجاد کنید، بهتر است به جای این که مبلمان راحتی جدیدی بخرید سعی کنید با تعویض پارچه های رویه مبلی خودتان این تغییر را انجام دهید.

این کار علاوه بر اینکه هزینه کمتری برای شما دارد، می تواند حال و هوای خودتان و زندگی تان را نیز عوض کند. برای این کار لازم است ابتدا با نحوه اندازه گیری پارچه مبلی آشنا شوید. سپس اقدام به خرید پارچه مناسب برای رویه مبلمان خانه تان بکنید. در ادامه مطلب مجله آداک با ما همراه باشید تا خودتان یاد بگیرید که چگونه این کار را بکنید.

متراژ مناسب پارچه مبلی

متراژ مناسب پارچه مبلی

پرفروش ترین محصولات

متراژ مناسب پارچه مبلی چقدر است؟

در ابتدای امر باید برای تعیین متراژ مناسب پارچه مبلی تان به نوع، شکل و ابعاد مبل تان و همچنین تعداد کوسن هایی که باید بدوزید، توجه کنید. عرض پارچه هایی که برای دوخت رویه مبل استفاده می شوند، برابر با 140 سانتی متر هستند. برای دوخت یک مبل تک نفره، دو نفره، سه نفره و چهار نفره به ترتیب به 6 تا 9 متر،  14 متر، 16 تا 18 متر و 20 تا 22 متر پارچه ساده نیاز دارید. اگر دوست دارید پارچه مبل تان ساده نباشد و طرح دار باشد، باید 10 تا 20 درصد به متراژهای ذکر شده اضافه نمایید.

اندازه استاندارد عرض پارچه مبلی

معمولاً در بررسی مبحث متراژ مناسب پارچه مبلی، عرض پارچه مبلی از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مورد باید بگوییم که معمولاً در حالت استاندارد و بهترین حالت، پارچه‌ های مبلی دارای عرض ۱.۴ هستند. در حال حاضر در بازار شاهد عرضه انواع پارچه‌ های مبلی با ارزهای ۳ و ۲.۸ متر نیز هستیم. بیشترین متقاضیان خرید پارچه مبلی‌ هایی با عرض بیشتر، کارگاه‌ های بزرگ و دوزنده‌ های ماهر هستند. البته از پارچه مبلی با عرض های زیاد برای دوخت پرده نیز استفاده می‌ شود. پس در پاسخ به این سوال که عرض پارچه مبلی چقدر است می‌ توانیم بگوییم در حالت استاندارد اندازه این مدل پارچه‌ ها ۱.۴ متر است.

متراژ پارچه مبلی برای مبل کلاسیک

در مورد اینکه متراژ مناسب پارچه مبلی برای مبلمان استیل چقدر است، باید بگوییم برای به دست آوردن متراژ، نیاز است تا هر سطحی از مبل که قرار است با پارچه پوشانده شود را اندازه‌ گیری کرده و سپس این قسمت‌ ها را با یکدیگر جمع کنیم. در نهایت ۱۰ تا ۱۵ درصد از عدد جمع شده را به عنوان خطا در نظر گرفته و آن را به عدد کل به دست آمده اضافه کنیم. برای اندازه‌ گیری دقیق، شما می‌ توانید از قسمت بیرونی، پشتی، دسته‌ ها و قسمت داخل دسته‌ ها آغاز کرده و در نهایت قسمت نشیمن را نیز اضافه کنید.

 متراژ پارچه مبلی برای مبلمان استیل یا سلطنتی

اگر بخواهیم محاسبه کنیم که برای مبلمان استیل یا سلطنتی چند متر پارچه برای کاور مبل لازم است، باید بگوییم که این مبلمان نسبت به مبل‌ های راحتی، به پارچه کمتری احتیاج دارند. به عبارتی اگر به طور دقیق‌ تر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم، باید گفت که بسته به اندازه و نوع مبلمان، به طور تقریبی انواع مبل‌ های استیل به ۲۳ تا ۳۰ متر پارچه احتیاج دارند.  

اگر شما بخواهید در مبلمانتان دسته‌ های پارچه کوبی استفاده کنید، در این زمان نیاز است تا پارچه‌ های بیشتری به کار ببرید. علاوه بر این در مبلمان استیل یا سلطنتی نیاز است تا به تشک دوبل که در این مواقع پارچه بیشتری احتیاج دارد نیز توجه کنیم. به طور کلی یک ست مبل ۷ نفره استیل یا سلطنتی، به ۲۸ تا ۳۰ متر پارچه احتیاج دارد.

مطالعه این مطلب هم به شما پیشنهاد میکنیم:

خرید پارچه مبل چستر + بهترین پارچه مبل چستر

قوانین انتخاب پارچه مبل

پس از اینکه با متراژ مناسب پارچه مبلی برای انواع مبلمان آشنا شدید نیاز است تا بدانید خرید و انتخاب پارچه مبلی، دارای قوانینی است که شما باید آنها را دانسته و رعایت کنید تا بتوانید محصولی مناسب و استاندارد تهیه نمایید. در ادامه اصلی‌ ترین قوانین انتخاب پارچه مبلی را برای شما توضیح می‌ دهیم:

  • هنگام خرید، حتماً به الیاف و جنس آن دقت کرده و در نظر بگیرید که از چه متریالی تهیه شده است. برای مثال امروزه از الیاف طبیعی مثل کتان، ریون، چرم، ابریشم و پشم یا الیاف مصنوعی مثل ابریشم مصنوعی، پلی استر، اکریلیک و نایلون برای تولید پارچه مبلی استفاده می‌ کنند.
  • رنگ و مدل آن را در نظر گرفته و مناسب با سلیقه خود یا دکوراسیون خانه و محل کار آن را انتخاب کنید.
  • در زمان خرید پارچه مبلی، بهتر است آن را با متراژ استاندارد کمی بیشتر خریداری کنید تا پس از دوخت کم نیاید.
  • اگر فضای خانه شما کوچک است، بهتر است از پارچه‌ هایی با طرح‌ های شلوغ استفاده نکنید.
  • در صورتی که در خانه حیوان یا فرزند کوچک دارید، بهتر است پارچه‌ های ضد آب را انتخاب کنید.

روش اندازه گیری پارچه مبل

در مورد روش اندازه‌ گیری پارچه مبل، باید بگوییم که شما با کمک یک متر مناسب، می توانید قسمت پشتی، کناری، دسته‌ ها، کف و بدنه را اندازه‌ گیری کرده و آن ها را با یکدیگر جمع کنید. البته بسته به نوع مبلمان، اندازه گیری کفی و نوع دسته‌ ها می‌ تواند متفاوت باشد. پس از اینکه از اندازه‌ گیری‌ های به دست آمده مطمئن شدید باید اعداد به دست آمده را در ۱.۴ تقسیم کنید.

عدد به دست آمده نشان دهنده متراژ پارچه مبلی است که شما به آن احتیاج دارید. البته توجه داشته باشید که همیشه خطاهایی نیز وجود دارد و شما باید این خطاها را در نظر گرفته تا با کمبود پارچه روبرو نشوید. در اغلب مواقع برای دوخت یک مبل تک نفره، به ۹ متر و برای دوخت یک مبل ۴ نفره به ۲۲ متر پارچه ساده نیاز است. البته در صورتی که می‌ خواهید پارچه مبلی شما ساده نباشد و از ترکیب چند پارچه استفاده کنید نیاز است تا متراژ را بالاتر گرفته تا پاچه شما کم نیاید

نکات قابل توجه در اندازه گیری پارچه مبل

توصیه می کنیم بعد از اندازه گیری پشت بیرونی و قسمت پشتی، اقدام به اندازه گیری بخش های خارجی و داخلی دسته ها و بعد هم اندازه گیری نشیمن نمایید. البته می توانید بعد از جدا کردن پارچه های قدیمی مبل تان، آنها را اندازه بگیرید و مقداری هم برای حاشیه، اضافه در نظر بگیرید. متراژ مناسب پارچه مبلی برای تهیه انواع مبلمان به قرار زیر است:

  • پارچه مبلی لازم برای هر ست مبل ۷ نفره راحتی: 18 تا 35 متر
  • پارچه مبلی لازم برای هر ست مبل سلطنتی(استیل) ۹ نفره: ۸ تا ۳۰ متر
  • پارچه مبلی لازم برای هر ست غذاخوری مبل سلطنتی 8 نفره: ۸ تا ۱۲ متر

پارچه های رو مبلی در دو نوع پارچه الیاف طبیعی و پارچه الیاف مصنوعی تقسیم می شوند. از انواع الیاف طبیعی می توان به مثل کتان، پشم، ابریشم، مخمل اشاره کرد. پلی استر، نایلون، آکرولیک، ابریشم مصنوعی هم از انواع الیاف مصنوعی محسوب می شوند. توصیه می کنیم برای مبلمانی که در اتاق نشیمن قرار خواهید داد، پارچه ای مقاوم و باکیفیت و همچنین شلوغ و گلدار و از رنگ های قهوه ای و خاکستری و استفاده نمایید.

سعی نکنید به خاطر اینکه هزینه هایتان را پایین بیاورید، از جنس های بی کیفیت و ضعیف برای رویه مبلمان تان استفاده کنید. چون در این صورت به چند سال نکشیده باید دوباره به فکر خرید یک مبلمان جدید و یا تعویض دوباره رویه مبلمان تان نمایید.  در انتها توصیه می کنیم برای تعیین متراژ مناسب پارچه مبلی تان بهتر است از افراد خبره ای هم مشاوره بگیرید.

مطالعه این مطلب هم به شما پیشنهاد میکنیم: 

آشنایی با پارچه مبلی مسکو

نحوه اندازه گیری پارچه مبلی

نحوه اندازه گیری پارچه مبلی

 

پارچه مورد نیاز برای کوسن‌ ها

موضوع حائز اهمیت و مهمی که در مبحث متراژ مناسب پارچه مبلی باید در نظر بگیرید پارچه مورد نیاز برای کوسن‌ ها است. این ملزومات در همه ابعاد و اندازه‌ های کوچک یا بزرگ تهیه می‌ شوند و شما می‌ توانید بر اساس متراژ دلخواه با انواع پارچه آن ها را تهیه کنید.

البته قبل از خرید پارچه مبلی برای کوسن‌ ها نیاز است تا به مواردی مانند میزان درز گرفتگی و عمق دوخت‌ ها نیز توجه کرده تا پارچه‌ های شما کم نیایند. همانند پارچه مبلی نیاز است تا در زمان خرید پارچه برای دوخت کوسن‌ ها نیز همیشه مقدار بالاتر را در نظر بگیرید؛ البته صحبت و مشورت با فروشنده نیز می‌ تواند یکی از بهترین راه‌ ها برای کسب اطلاعات دقیق در مورد پارچه مورد نیاز برای کوسن ها باشد.

 

سوالات متداول

  1. در زمان انتخاب پارچه مبلی مناسب باید به چه مواردی دقت کنیم؟

حتماً کیفیت تولید و جنس آن را در نظر گرفته و برای هماهنگی بیشتر به مدل و رنگ آن نیز دقت کنید.

  1. آیا همه مبل‌ ها به یک متراژ پارچه احتیاج دارند؟

خیر؛ بسته به نوع مبل و تعداد نفرات آن هر کدام از مبل‌ ها به پارچه‌ هایی با متراژ متفاوت احتیاج دارند.

  1. بهترین پارچه مبلی کدام است؟

هر کدام از پارچه‌ های مبلی دارای مزیت‌ ها و معایب خاص خود هستند، اما معمولا پارچه‌ هایی که از الیاف طبیعی تهیه شده‌اند، گزینه بهتری برای مبلمان به حساب می‌ آیند.

 

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد امتیاز 115

تماس با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *