اصول دکوراسیون با رنگ خنثی
دکوراسیون

اصول دکوراسیون با رنگ خنثی

دکوراسیون داخلی صرفا قرار گرفتن اجزای داخلی یک مکان که می تواند خانه، اتاق، محل کار و… باشد، تلقی نمی شود؛ بلکه در دکوراسیون داخلی شخصیت و روحیات افراد گنجانده شده است. نظمی که در دکوراسیون داخلی مکان مورد نظر افراد وجود دارد  به صورت غیر مستقیم نشان دهنده تمامی افکار و تمایلاتی است در وجود افراد نهفته است. 

استفاده از رنگ های خنثی امروزه طرفداران بسیاری دارد به همین دلیل در این مقاله قصد داریم شما را با موارد زیر آشنا سازیم:

چه رنگ هایی خنثی تلقی  می شوند؟

کدام یک از رنگ های خنثی پرکاربرد هستند؟

ترکیب رنگی های مناسب برای رنگ های مختلف خنثی چه مواردی هستند؟

دلایل و مزیت های استفاده از رنگ های خنثی چیست؟

 

رنگ‌های خنثی چه رنگ‌هایی هستند؟

رنگ های سفید، طوسی، خاکستری، دودی، شیری، کرم، بژ، پلاتینی، نقره ای، کرومی و شنی به دلیل اینکه تاثیر بسیار کمی در فضا دارند و همچنین با دیگر رنگ ها به راحتی ترکیب می شوند، رنگ خنثی که علاوه براین نام رنگ های بی طرف نیز نامیده می شوند. رنگ های خنثی در چرخه رنگی حضور ندارند و نمی توان آنها را در گروه رنگ های اصلی، رنگ های ثانویه یا مرتبه سوم مشاهده کرد. رنگ های خنثی بر روی دیگر رنگ ها تاثیری ندارند و برای افراد خسته کننده نیست و اغلب پس زمینه اکثر دکوراسیون ها از رنگ های خنثی استفاده می کنند. همچنین رنگ های بی طرف هیچ تاثیر بصری بر محیط داخلی ندارد.

دلیل استفاده از رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی فراهم اوردن فضایی آرام و لطیف برای افراد است و سپس به عنوان رنگ متضاد برای ایجاد کنتراست در محیط داخلی استفاده می شود. 

بسیاری از طراحان هنگام استفاده از  انواع رنگ خنثی در دکوراسیون، از پارچه های طرح دار متناسب با روحیات افراد و یا چوب هایی با تناژهای مختلف جهت گرما بخشیدن به محیط داخلی استفاده می کنند.

 

انواع رنگ های خنثی 

رنگ های خنثی نیز مانند سایر رنگ ها،‌ دسته بندی خاص خود را دارد. در این بخش به معرفی 3 دسته بندی اصلی رنگ های خنثی خواهیم پرداخت تا به شما در شناخت نوع رنگ هایی که قصد دارید برای دکوراسیون منزل یا محیط کار استفاده کنید کمک کنیم. 

 

دسته بندی رنگ های خنثی خالص

رنگ های سیاه، سفید، خاکستری و قهوه ای از دسته بندی رنگ خنثی خالص هستند زیرا این رنگ ها اشباع هستند و هیچ ته رنگ خاصی ندارد.

 

دسته بندی رنگ های خنثی خالص

 

دسته بندی رنگ های نزدیک به خنثی 

از رنگ های نزدیک به خنثی می توان به رنگ برنزه که حاصل ترکیب رنگ زرد و قهوه ای به دست می آید. اشباع این دسته از رنگ ها نسبت به رنگ های خنثی خالص کمتر است.

 

دسته بندی رنگ های نزدیک به خنثی

 

دسته بندی رنگ های خنثی گرم و سرد 

رنگ های خنثی گرم مانند رنگ بژ و رنگ طلایی و…  دارای ته رنگ زرد، نارنجی یا صورتی است، رنگ های خنثی سرد مانند خاکستری نیز دارای ته رنگ آبی، بنفش و سبزی هستند.

 

دسته بندی رنگ های خنثی گرم و سرد

 

استفاده از پرکاربردترین رنگ‌های خنثی در دکوراسیون داخلی

 

یکی از متداول ترین سوالات در زمینه دکوراسیون داخلی در مورد پرکاربردترین رنگ های خنثی است که افراد استفاده می کنند. 

پرکاربردترین رنگ های خنثی استفاده شده در محیط های داخلی عبارت است از سفید، خاکستری، بژ، کرم و قهوه ای که در این بخش به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

 

رنگ سفید 

یکی از رنگ های خنثی که میتوان پس زمینه محیط مورد نظر خود قرار داد و بدون محدودیت از دیگر رنگ ها استفاده کرد، سفید می باشد. یکی از اصلی ترین کاربردهای رنگ سفید، دیوار می باشد. بسیاری از افراد با رنگ کردن دیوار ها به رنگ سفید قصد دارند از تابلو هایی با رنگ های متفاوت به راحتی استفاده کنند. دومین کاربرد بسیار رنگ سفید استفاده از آن در مبل ها می باشد که به راحتی میتوان کوسن هایی با رنگ های دلخواه برای آن در نظر گرفت.

 

دکوراسیون با رنگ سفید

 

رنگ خاکستری

از دیگر رنگ هایی که افراد برای یک دکوراسیون مدرن از آن استفاده می کنند، خاکستری می باشد. امروزه رنگ خاکستری بیشترین استفاده را برای پس زمینه توسط طراحان دکوراسیون داخلی دارد. این رنگ را میتوان در دیوارها، مبلمان، پرده، فرش و یا دکورهای تزئینی محیط استفاده کرد.

اما نکته حائز اهمیت در استفاده از رنگ خاکستری، عدم استفاده بیش از حد از آن است. استفاده زیاد از رنگ خاکستری در دیوار، باعث ایجاد خفگی و تیره شدن محیط می شود.

رنگ خاکستری علاوه بر اینکه جز دسته رنگ های خنثی می باشد از دسته رنگ های سرد نیز می باشد به همین دلیل هنگام استفاده از رنگ خاکستری در محیط های داخلی بهتر است از رنگ های گرم در وسایل های مورد استفاده جهت گرما بخشیدن به محیط کمک گرفت.

 

رنگ بژ

بسیاری از افراد تصور می کنند رنگ های خنثی رنگ های سردی به شمار می آیند، در حالیکه رنگ بژ نقض کننده این تفکر است زیرا رنگی گرم و در عین خنثی به شمار می آید. رنگ بژ یکی از رنگ های لوکس به شمار می آید که هنگام استفاده از آن در محیط های داخلی محیطی جذاب ایجاد می کند. 

طراحان اغلب برای خانه هایی که نور غیر مستقیم دریافت می کند برای ایجاد تعادل و گرما از رنگ بژ استفاده می کنند. برای ایجاد هارمونی بسیار دلنشین در محیط مورد نظر خود می توانید از ترکیب این رنگ همراه با نارنجی، طلایی و یا دکوراسیون چوبی استفاده کنید. 

 

رنگ کرم 

 

رنگ کرم،‌ بیشترین نزدیکی را به رنگ سفید دارد اما تناژ آن نسبت به رنگ سفید گرم تر است. بسیاری از افراد از رنگ کرم به جای رنگ سفید برای رنگ دیوار ها استفاده می کنند تا سردی محیط را از بین ببرند.

در کنار رنگ کرم بهتر است از رنگ هایی همچون بژ، قهوه ای و زرد استفاده کنید تا زیبایی چشمگیری را به محیط بیافزاید.

 

رنگ کرم برای دکوراسیون

رنگ قهوه ای 

 

از دیگر رنگ های خنثی که طرفداران بسیار زیادی نیز دارد، رنگ قهوه ای می باشد. رنگ قهوه ای نشات گرفته از خاک و چوب و درختان می باشد و رنگ گرم و خنثی به شمار می آید. در دکوراسیون های داخلی بهتر است از رنگ قهوه ای برای کف زمین و یا وسایل های چوبی استفاده کرد.

یکی از ترکیباتی که از طبیعت برای رنگ قهوه ای استفاده کرد، ترکیب وسایل سنگی با وسایل چوبی به رنگ قهوه ای است.

 

چند نکته برای انتخاب رنگ پارچه مبل خنثی

 

همانطور که گفتیم؛ انتخاب رنگ برای هر محیط باید متناسب با آن باشد و در عین حال ترکیب رنگی درستی نیز داشته باشد تا به محیطی دلخواه تبدیل شود. 

یکی از مهم ترین وسایل تاثیر گذار در دکوراسیون داخلی خانه، دفتر کار و… رنگ پارچه رومبلی می باشد. بسیاری از افراد رنگ های خنثی را برای مبلمان انتخاب می کنند. در این بخش می خواهیم به عوامل مهمی که در انتخاب رنگ پارچه مبلی باید به آن دقت کنید بپردازیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

  1. سبک دکوراسیون داخلی یکی از مواردی است که در انتخاب پارچه مبلی تاثیر بسزایی دارد. بطور مثال رنگ مبلمان دکوراسیون منزل با مبلمان یک مطب پزشک متفاوت است.
  2. رنگ پارچه مبلمان رسمی، راحتی و کلاسیک با هم متفاوت است که در انتخاب پارچه مبلی باید کاربری مبلمان را نیز مورد توجه قرار دهید.
  3. مجرد بودن یا متاهل بودن افراد نیز در انتخاب پارچه مبلی منزل نیز تاثیر دارد.
  4. داشتن یا نداشتن فرزند و حتی تعداد آن نیز یکی از مواردی است که در گزینش رنگ مبل خانه اهمیت دارد.
  5. داشتن یا نداشتن حیوان خانگی نیز از موارد بسیار مهمی است که باید در انتخاب پارچه رومبلی در نظر بگیرید.

 

در بخش بالا نکاتی را که بهتر است در خرید پارچه مبلی به آن توجه داشته باشید را ذکر کردیم اکنون باید به روش هایی که میتوان یک پارچه مبلی مناسب با دکوراسیون انتخاب کنیم بپردازیم:  

  1. ایده بردازی از عکس های موجود در فضاهای مجازی 
  2. استفاده از رنگ های هم خانواده با محیط
  3. در صورت داشتن پنجره های بزرگ میتوان پارچه مبلی را از رنگ های موجود در طبیعت الهام گرفت.
  4. پارچه ای بهتر است انتخاب نمایید که در صورت وجود لکه آن را بصورت واضح نشان ندهد.
  5. از دیگر موارد بسیار مهم در انتخاب پارچه مبلی،‌ متراژ محیط است. برای محیط هایی با متراژ پایین بهتر است از رنگ های خنثی و روشن استفاده نمایید.
  6. نورگیر بودن یا نبودن محیط نیز از عواملی است که در انتخاب رنگ پارچه مبلی اهمیت دارد برای محیط هایی که نسبتا تاریک هستند از انتخاب پارچه هایی گرم و تیره اجتناب نمایید.

 

انتخاب رنگ پارچه مبل مناسب برای دکوراسیون رنگ خنثی 

 

همانطور که گفته شد؛ طراحی دکوراسیون با رنگ خنثی امروزه طرفداران بسیار زیادی دارد. در این بخش می خواهیم به این موضوع بپردازیم که برای دکوراسیون هایی با رنگ خنثی بهتر است از چه رنگ پارچه مبلی استفاده کرد تا محیط مورد نظر خود را فراهم کرد. 

  1. در صورتی که می خواهید مبل هایتان هم رنگ با دکوراسیون باشد، بهتر است تناژ های مختلفی از آن رنگ را استفاده نمایید. در این صورت شما می توانید از رنگ های مونوکروم برای مبل هایتان انتخاب نمایید تا از یکنواختی محیط جلوگیری نماید و همچنین محیطی جذاب برای شما ایجاد شود.
  2. اصول دیگر انتخاب رنگ پارچه مبلی، استفاده از رنگ های مکمل است. شما می توانید از رنگ های گرم و سرد در کنار یکدیگر استفاده نمایید تا زیبایی محیط شما نمایان شود.
  3. در صورت تمایل برای انتخاب دو رنگ متضاد برای مبلمان و محیط، باید از رنگ هایی استفاده کنید که علاوه بر متضاد بودن با یکدیگر هماهنگ نیز باشند.
  4. بسیاری از افراد مبلمان را نقطه کانونی محیط خود انتخاب می کنند. در این صورت باید رنگ مبلمان بسیار خاص و متفاوت انتخاب شود.

ترکیب رنگی مناسب با رنگ های خنثی 

در این بخش قصد داریم به بررسی رنگ هایی که با رنگ های خنثی ترکیب زیبا و جذابی ایجاد می کنند، بپردازیم. جهت آشنایی با تمامی این ترکیبات با ما همراه باشید.

ترکیب رنگی با رنگ سفید 

سفید یکی از رنگ های خنثی می باشد و در میان طراحان دکوراسیون داخلی طرفداران خاص خود دارد. برای زیبایی بیشتر محیط میتوانید رنگ سفید را با رنگ هایی همچون رنگ کرم، رنگ قهوه ای، طلایی، ارغوانی، زرشکی، نیلی، خاکستری و سیاه ترکیب کرده و محیطی با رنگ های ملایم برای خودتان ایجاد کنید.

 

ترکیب رنگی با رنگ کرم 

همانطور که در بخش های بالایی نیز ذکر شد؛ رنگ کرم یکی از بهترین و پرطرفدارترین رنگ ها برای ایجاد محیطی لوکس می باشد. در کنار رنگ کرم شما می توانید از رنگ هایی همچون طلایی، قهوه ای صورتی و خاکستری استفاده کنید و محیطی درجه یک با دکوراسیون عالی ایجاد کنید.

 

ترکیب رنگ کرم

 

ترکیب رنگی با رنگ طوسی

 

طوسی رنگ خنثی و سرد می باشد و برای افرادی که آرامش زیادی را می طلبند یکی از بهترین گزینه ها می باشد. رنگ طوسی را برای جذاب شدن میتوان با رنگ هایی چون سفید، صورتی،‌ نقره ای، آبی، سبز و زرشکی ترکیب کرد.

 

ترکیب رنگی با رنگ خاکستری

 

خاکستری نیز یکی دیگر از رنگ های خنثی می باشد و میتوان با رنگ هایی چون صورتی ملایم، آبی تیره، زرد، سبزی، ابی نیلی،‌ نارنجی، سبز زیتونی، فیروزه ای و سفید ترکیب کرد.

 

ترکیب رنگی با رنگ شیری

رنگ شیری یکی از رنگ های خنثی به شمار می آید که با رنگ هایی چون سفید، کرم، قهوه ای، نسکافه ای، آبی، طوسی، سبز و رنگ چوب ترکیب فوق العاده ای ایجاد می کند.

 

ترکیب رنگی با رنگ بژ

رنگ بژ از دسته رنگ های خنثی و گرم می باشد که در هنگام استفاده در دکوراسیون داخلی منزل یا محیط کار می توان با رنگ هایی مانند خاکستری، قرمز، نارنجی و صورتی ترکیب کرد.

 

ترکیب رنگی با رنگ نقره ای

نقره ای یکی از رنگ های بسیار جذاب و فاخر میباشد که برای محیط هایی تک و خاص میتوان جهت طراحی دکوراسیون داخلی از آن استفاده کرد. این رنگ را میتوان با رنگ هایی همچون طلایی، صورتی، سفید، مشکی، بنفش و طوسی ترکیب کرد و نتیجه ای عالی را دریافت کنید. 

 

سه مزیت استفاده از رنگ‌های خنثی در دکوراسیون داخلی

در این مقاله به معرفی رنگ های خنثی،‌ ترکیبات آن، باید و نباید های انتخاب پارچه مبلی با دکوراسیون رنگ خنثی و… پرداختیم. حال می خواهیم به مزیت های طراحی داخلی پذیرایی با رنگ های خنثی بپردازیم.

 

  1. رنگ های خنثی اغلب به عنوان رنگ پس زمینه استفاده می شود به همین دلیل به راحتی می توان سایر اسباب موجود در محیط را با آن ترکیب کرد. رنگ های خنثی به طور کلی باعث ایجاد تعادل در رنگ بندی دکوراسیون می شود.
  2. عدم استفاده از رنگ های خنثی در دکوراسیون محیط هایی همچون اتاق خواب، باعث برهم زدن هارمونی محیط می شود. 
  3. اصول دکوراسیون با رنگ خنثی در پذیرایی به این صورت است که یک رنگ غالب از سری رنگ های خنثی انتخاب شود و سپس اسباب منزل یا محیط کار هماهنگ با آن انتخاب شوند. استفاده از رنگ خنثی در خانه باعث ایجاد آرامش می شود. همچنین برای خانه های با متراژ پایین رنگ های خنثی باعث می شود که محیط خانه بزرگتر به نظر آید.

 

سه مزیت استفاده از رنگ‌های خنثی در دکوراسیون داخلی

 

سوالات متداول 

کاربرد رنگ در دکوراسیون داخلی چیست؟

از رنگ بژ می توان در دکوراسیون های کلاسیک استفاده کرد. 

آیا میتوان برای محل ورود به خانه از رنگ های خنثی استفاده کرد؟

بله،‌ ورودی خانه یکی از نقاطی است که باید از طیف های رنگی بسیار جذاب استفاده کرد. برای زیباتر کردن محل ورودی خانه میتوان از آینه، کاغذهای دیواری با پس زمینه خنثی با تابلوهای زیبا استفاده کرد.

رنگ مبلمان چه تاثیری در محیط و دکوراسیون دارد؟

استفاده از رنگ های گرم از جمله نارنجی در مبلمان باعث ایجاد محیطی گرم و صمیمی می شود اما استفاده از رنگ های خنثی باعث ایجاد محیطی آرام می شود.

 

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد امتیاز 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *