افزایش طول عمر پارچه
دکوراسیون

ترفند افزایش طول عمر پارچه مبلی و نگهداری آن

مقدمه

در دکوراسیون المان ها و بخش های مختلفی وجود دارند که با به کارگیری آن ها می توان فضای خانه را زیبا و تمیز کرد؛ یکی از این المان ها، مبل ها هستند. مبلمان هر خانه ای اهمیت بسیار زیادی برای افراد آن خانه دارند؛ زیرا این المان علاوه بر زیبایی و جذابیتی که به محیط خانه اضافه می‌کند، باعث راحتی ساکنین آن نیز می شود.

 توجه داشته باشید که استفاده از یک مبل شیک و جذاب می تواند دکوراسیون محیط منزل شما را بسیار جذاب تر نمایید؛ به همین دلیل باید علاوه بر خرید یک مبل شیک و لاکچری، نحوه نگهداری صحیح از آن را نیز یاد بگیرید.

ترفندهای زیادی برای افزایش طول عمر پارچه وجود دارد؛ برای یادگیری این ترفند ها می توانید مقاله ای که برای شما عزیزان آماده کردیم را مطالعه و از نکات آن برای بالا بردن طول عمر مبل استفاده کنید.

همچنین اگر قصد این را دارید که برای مبلمان خانه خود پارچه های شیک و با کیفیتی را تهیه نمایید، می توانید خرید پارچه مبلی خود را از برند آداک پریمیوم انجام دهید؛ زیرا این برند یکی از بهترین شرکت های تولیدکننده پارچه مبل در ایران است.

عوامل موثر در افزایش طول عمر مبل

مبل‌ها دارای بخش‌ها مختلفی هستند که هر کدام از این بخش ها به نحوی در طول عمر آن تاثیر می گذارند؛ به طور مثال هر چه پایه های مبل قوی تر باشند، مدت زمان بیشتری می توان از آن استفاده کرد. نشست.  پارچه مبل نیز یکی از مهم ترین بخش‌هایی تشکیل دهند، مبل به حساب می آید. این پارچه جنس های مختلفی مانند چرم، کتان، ابریشمی، مخمل و… داشته که هر کدام ویژگی های مختص به خود را دارند. 

اگر پارچه مبل شما پس از استفاده پاره شود یا انسجام خود را از دست بدهد، زیبایی مبل شما از بین رفته و در برخی مواد نیز استفاده از آن غیر ممکن می شود. از معایب دیگر یک پارچه مبل بی کیفیت، کثیف شدن سریع آن است. به همین دلیل همیشه باید در انتخاب پارچه مبل خود، وسواس زیادی به خرج دهید تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرده باشید.

عواملی که علاوه بر افزایش طول عمر پارچه روی طول عمر مبل نیز تاثیر مثبتی می گذارند شامل موارد زیر هستند:

 

  • قرار ندادن مبل، مقابل نور مستقیم خورشید
  • استفاده صحیح از مبل
  • نظافت کردن مبل ها مخصوصا مبلمان چرم
  • دوری از محیط های مرطوب
  • جنس اسکلت، پایه و دسته های مبل
  • جنس اسفنج های مبل
  • کیفیت پارچه

توجه داشته باشید که با رعایت کردن این نکات می‌توانید باعث بالا بردن طول عمر مبل خود شوید.

راهکار های افزایش طول عمر مفید مبلمان

همانطور که می‌دانید هر چه جنس پارچه مبلی بهتر باشد، دیرتر پاره شده و کم تر رنگ آن دچار تیرگی یا تغییر می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از راهکار هایی که در ادامه بررسی می کنیم، طول عمر مبل خود را افزایش داده و از رخ دادن این اتفاق ها تا حد امکان جلوگیری نمایید. این راهکار ها به طور خلاصه شامل مراقبت از مبل در برابر نور مستقیم خورشید، تاثیر گرد و غبار بر پارچه مبل، شامپو کشیدن، استفاده از بخارشو هنگام تمیز کردن مبلمان و… می باشند.

 

افزایش طول عمر مبل

 

مراقبت از نور مستقیم

یکی از عواملی که تاثیر بسیار زیادی در بالا بردن طول عمر مبل دارد، جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید روی پارچه مبل است. نور خورشید یکی از مخرب‌ترین عواملی به حساب می آید که برای پارچه مبل وجود دارد و در صورتی که مبل مدام در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد، پارچه آن پس از گذشت مدتی از بین رفته و دیگر قابل استفاده نخواهد بود؛ فرقی هم نمی‌کند که جنس پارچه یا مقدار ضخامت آن چقدر باشد.

پس اگر به دنبال افزایش طول عمر پارچه مبل خود هستید باید مبل را از نور خورشید دور کرده یا روی آن روکشی ضخیم قرار دهید. برای این کار می‌توانید با استفاده هوشمندانه از فضای خالی در خانه در خانه از تابش مستقیم نور خورشید به مبل خود جلوگیری کنید و در نتیجه باعث افزایش طول عمر پارچه مبل خود شوید.

گرد و غبار و پارچه مبل

از دیگر عواملی که می‌تواند تاثیر منفی روی طول عمر پارچه مبل داشته باشد گرد و غبار موجود در محیط است. اگر گرد و غباری که روی مبل می نشیند را به صورت هفتگی از روی آن پاک نکنید پس از مدتی به درون بافت اصلی پارچه مبل نفوذ کرده و باعث کاهش زیبایی و درخشندگی آن می شود.

برای بالا بردن طول عمر مبل خود، باید به صورت هفتگی پارچه مبل را با دستمالی مرطوب تمیز کنید تا گرد و غباری که روی سطح آن نشسته به طور کامل پاک شود.

لم دادن روی مبل

لم دادن روی مبل یکی از بدترین عادت‌هایی است که افراد پس از خرید هر نوع مبلی آن را انجام می‌دهند. این عادت بد علاوه بر آسیب به سیستم کمر و استخوان بندی بدن، می‌تواند تاثیر منفی روی افزایش طول عمر پارچه داشته باشد.

بسیاری از افراد به جای نشستن روی مبل، به آن لم داده یا روی آن دراز می کشند. چنین موضوعی علاوه بر از بین بردن بافت نرم بالش های مبل، فوم دسته‌های آن را نیز از بین می برد. اینگونه دسته‌های مبل دیگر نرمی قبل را نداشته و زیبایی خود را نیز از دست می‌دهند.

 

لم دادن روی مبل

 

شامپو کشیدن مبل

پارچه مبل پس از مدتی استفاده به دلایل متعددی مانند گرد و غبار، ریختن غذا یا خوراکی، آلودگی محیطی و… کثیف می شود که برخی از این کثیفی ها تنها با استفاده از پارچه مرطوب پاک نمی‌شوند. برای از بین بردن چنین لکه‌هایی باید از شامپوی مبل کمک بگیرید.

 شامپوی مبل نوعی شامپو مخصوص شستشوی پارچه مبل است. برای این کار باید ابتدا مقداری شامپو را روی دستمالی نرم و مرطوب ریخته و سپس آن را روی پارچه مبل بکشید. پس از ایجاد کفی مناسب روی پارچه مبل و اطمینان از پاک شدن لکه می‌توانید با دستمالی تمیز و خشک کف را از روی پارچه پاک کرده و منتظر خشک شدن آن بمانید.

مبل و شومینه و بخاری

یکی دیگری از نکاتی که برای افزایش طول عمر مبل باید توجه داشته باشید، استفاده از شومینه و بخاری است. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که در کنار نور مستقیم خورشید، عامل مخرب دیگری نیز برای مبل ها وجود دارد که آن هم گرما و حرارت است.

 در صورتی که مبل خود را در نزدیکی شومینه، شوفاژ یا بخاری قرار دهید، گرمای ساطع شده از این وسایل گرمایشی، باعث از بین رفتن بافت پارچه و باز شدن چوب های اسکلت مبل می‌شود. مخصوصا زمانی که پارچه مبل از جنس چرم باشد، گرما باعث از بین رفتن رطوبت آن شده و در نهایت پارچه چرمی ترک برمی‌ دارد. برای جلوگیری از این موضوع مبلمان خود را حداقل 1 متر از وسایل گرمایشی فاصله دهید.

دستمال کردن مبل چرمی

اگر به دنبال افزایش طول عمر پارچه و بالا بردن طول عمر مبل چرم خود هستید می‌توانید با یک دستمال مرطوب بخش عظیمی از این هدف را انجام دهید.

پارچه چرم یکی از حساس‌ ترین جنس‌ های پارچه به شمار می‌رود که اگر از آن به شکل مناسبی نگهداری نشود ترک برداشته و زیبایی خود را از دست می دهد. پس اگر می‌خواهید همیشه مبل چرم زیبایی داشته باشید باید حتما ماهی دوبار آن را با دستمالی مرطوب تمیز کرده تا هم گرد و غبار روی آن پاک شود و هم رطوبت چرم از بین نرود.

 

دستمال کردن مبل چرمی

 

کشیدن مبل‌ها بر روی زمین

اگر فردی هستید که دوست دارید دکور خانه خود را هر چند وقت یکبار تغییر دهید باید بدانید که کشیدن و ضربه زدن به مبل یکی از مخرب‌ترین کار‌هایی است که می‌توانید با آن انجام دهید. کشیدن مبل روی زمین باعث خرابی پایه‌ها شده و ضربه زدن به مبل نیز اسکلت آن را دچار مشکل می‌کند. توجه داشته باشید که اگر خواستید دکوراسیون خانه خود را تغییر دهید و مبل‌ها را جابجا کنید، باید آن‌ها را به آرامی بلند کرده و در جای مورد نظر قرار دهید.

استفاده از بخارشو

روشی که می‌ توانید از آن برای افزایش طول عمر پارچه مبل خود استفاده کنید، استفاده از بخارشو است. بخارشویی یکی از بهترین و سریع‌ترین روش‌های تمیز کردن پارچه مبل به حساب می‌ آید. در این روش دستگاه بخار با مرطوب کردن پارچه مبل، کثیفی و لکه را از روی آن پاک می‌ کند. استفاده از این روش می‌ تواند در بالا بردن طول عمر مبل نیز تاثیر فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

جمع بندی

مبل‌ها جزو مهم‌ترین المان‌های دکوراسیون داخلی محسوب می‌شود. به کارگیری یک مبل با کیفیت در باعث زیباتر دیده شدن فضا میشود.

توجه داشته باشید که اگر پارچه مبل شما از بین رفته یا رنگ آن تغییر کند، استفاده از مبل برای شما غیر ممکن می‌شود؛ به همین دلیل می‌توانید با کمک گرفتن از ترفند‌هایی که در این مقاله بررسی کردیم، باعث افزایش طول عمر پارچه آن شوید.

همچنین اگر به دنبال خرید یک دست مبل جدید برای خانه خود هستید تا دکوراسیون آن را تغییر دهید پیشنهاد می‌کنیم به جای این کار پارچه مبل های خود را تعویض کنید؛ زیرا این گونه هم هزینه کمتری کرده اید و هم صاحب مبلمانی جدیدی می‌شوید. برای این کار می‌توانید از پارچه های آداک پریمیوم که یکی از بهترین تولیدکنندگان این پارچه‌ها در ایران است استفاده نمایید و چیدمان خانه خود را دگرگون کنید.

 

نگهداری مبل

 

سوالات متداول

چه عواملی باعث کاهش طول عمر مبل می‌شوند؟

عوامل مختلفی هستند که در افزایش طول عمر پارچه و بالا بردن طول عمر مبل تاثیر منفی می‌گذارد. از این عوامل می‌توان به استفاده متعدد و نادرست از مبل، کشیدن آن روی زمین، قرار دادن مبل در معرض نور مستقیم خورشید، تمیز نکردن آن و… اشاره کرد.

 

چه کار‌هایی را باید انجام دهیم تا مبل هایمان زیبا بمانند؟

اگر می‌ خواهید مبلمان منزلتان مثل روز اول زیبا بماند باید راهکار‌هایی مانند دستمال کردن مبل با استفاده از دستمال مرطوب به صورت هفتگی، استفاده از روکش ضخیم، دور کردن مبل‌ ها از حرارت و… را برای بالا بردن طول عمر مبل استفاده کنید.

 

برای افزایش طول عمر پارچه مبلی به چه روشی آن را تمیز کنیم؟

توصیه می شود برای افزایش طول عمر پارچه مبلی آن را با بخارشو تمیز کنید تا پارچه مبلی بهتر بماند.

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد امتیاز 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *